Thank you for your interest in becoming a Learning Partner with Project ECHO® Ontario Child and Youth Mental Health (CYMH). Our current spring sessions are well underway and registration for a new cohort beginning in Fall 2019 will be available in the near future.

Please complete the following REDCap form if you are interested in registering for an upcoming cycle and our team will be in touch when upcoming dates are released.

If you have questions, please contact us by phone (613) 737-7600 ext. ECHO (3246) or by email ECHO_CYMH@cheo.on.ca

Learning Partner Information

(le français suit)

What’s in it for me?

There are many benefits to registering for Project ECHO® Ontario CYMH including:

  • Increasing your knowledge about child and youth mental health topics through our didactic presentations and case-based learning.
  • Learning about services for patients and families in your areas from our System Navigators. This System Navigator role is unique to Project ECHO® Ontario CYMH team.
  • Access to our Hub Specialist both during and after clinic sessions to answer questions, ask for clarification and support with your cases.
  • Access to tools, resources, instruments, and articles our Hub Specialists provide, including access to YouTube links with our recorded didactic presentations.
  • Free Continuing Professional Development (CPD) credits from your professional group (up to 1.5 per session).
  • Join a Community of Practice you can refer back to with questions.

Information about becoming a spoke

The following information package outlines key information about becoming a Learning Partner in one of our upcoming cohorts.

CPD/CME credits

In order to receive your Continuing Professional Development (CPD)/Continuing Medical Education (CME) credits, you will need to complete a short-survey after each clinic session. You will also be asked to complete a Pre-Program Survey and Post-Program survey upon completion of the cohort. These surveys ensure we are meeting your learning needs and help us continuously improve our program.

IT support

If you are having difficulties with Zoom, please contact our IT Support Daniel Peregrym dperegrym@cheo.on.ca or (613) 737-7300 ext. 6246.

Case Presentations

Each Learning Partner is responsible to present two-to-three-(2-3) de-identified Child and/or Youth Mental Health cases from your practice. These cases can be about your most frequent CYMH concerns presented, to your most complex cases presented.

Didactic Presentations

As mentioned, all didactic presentations from each cohort will be shared with our Learning Partners. Here is an example of a didactic presentation.


Qu’est-ce que j’en retirerai?

Il y a de nombreux bienfaits associés à la participation au Projet ECHO® Ontario SMEA, notamment :

  • Accroître vos connaissances sur les sujets concernant la santé mentale des enfants et des adolescents grâce à nos présentations didactiques et notre apprentissage fondé sur des études de cas.
  • Apprendre de nos navigatrices de système quels services sont offerts aux patients et aux familles dans votre région. Le rôle dos navigatrices de système est unique à l’équipe du Projet ECHO® Ontario SMEA.
  • Accès à nos spécialistes durant et après les sessions cliniques pour répondre à vos questions, poser des questions de clarification et vous offrir du soutien avec vos cas.
  • Accès à des outils, des ressources, des instruments et des articles que nos spécialistes offrent, y compris l’accès à des liens YouTube pour voir nos présentations didactiques enregistrées.
  • Crédits de développement professionnel continu (DPC) gratuits de votre association professionnelle (1,5 par session).
  • Vous joindre à une communauté de pratique à laquelle vous pouvez vous référer si vous avez des questions.

Pour devenir un partenaire d’apprentissage

Cette trousse d’information indique comment s’inscrire comme participant (en anglais) aux prochaines sessions.

Crédit DPC/FMC

Pour recevoir les crédits de développement professionnel continu (DPC), vous devrez remplir un bref formulaire d’évaluation à la fin de chaque session clinique. On vous demandera de remplir un sondage avant et après le programme à la fin de la cohorte. Ces sondages nous permettent de déterminer si nous répondons à vos besoins d’apprentissage et nous aident à continuellement améliorer notre programme.

Soutien informatique

Si vous éprouvez de la difficulté à installer ou utiliser Zoom, veuillez communiquer avec notre soutien technique, Daniel Peregrym, à dperegrym@cheo.on.ca ou au 613 737 7300, poste 6246.

Présentation d’études de cas

En s’inscrivant comme partenaire d’apprentissage, chaque partenaire d’apprentissage doit présenter deux ou trois de ses cas d’enfants ou d’adolescents atteints d’un problème de santé mentale. Votre cas peut être au sujet des problèmes de santé mentale les plus communs jusqu’à les plus complexe.

Présentations didactiques

Comme il a été mentionné, toutes les présentations didactiques de chaque cohorte seront partagées avec nos partenaires d’apprentissage. Voici un exemple de présentation didactique (en anglais).