Sample Curriculum

(le français suit)

The weekly TeleECHO clinics are the core of the Project ECHO® model and are 90-minutes in duration. Each cohort’s Learning Cycle is 20- to 24-weeks and each session will include the following:

  • Didactic Presentation: an 18-minute presentation by one of our Hub Specialists on a Child and Youth Mental Health topic.
  • Case-Based Learning: one to two Learning Partners will present de-identified cases from their own practice about a Child or Youth Mental Health concern. The other Learning Partners and Hub Specialists will discuss the cases, ask clarifying questions and provide suggestions on how the presenters can move forward with their cases. These suggestions will be provided to all Learning Partners shortly after the clinic session.

Here’s how a typical 90-minute session runs:

Time Item
12:00 – 12:07pm Announcements/ housekeeping items

Roll call and introductions

12:07 – 12:30pm Didactic presentation / Didactic Q&A
12:30 – 12:55pm Case presentation #1: presentation from Learning Partner, clarifying questions and recommendations from specialists and other providers.
12:55 – 1:20pm Case presentation #2: presentation from Learning Partner, clarifying questions and recommendations from specialists and other providers.
1:20 – 1:25pm Wrap-up and closing
1:25 – 1:30pm Survey

Here’s how a typical 60-minute session runs:

Time Item
12:00 – 12:07pm Announcements/ housekeeping items

Roll call and introductions

12:07 – 12:30pm Didactic presentation / Didactic Q&A
12:30 – 12:55pm Case presentation #1: presentation from Learning Partner, clarifying questions and recommendations from specialists and other providers.
12:55 – 1:00pm Wrap-up, closing and survey

Our didactic presentations are developed based on the learning needs of our Learning Partners. Before each cohort begins, we survey participants about their needs; including CYMH topics they want to learn about. The Hub Specialists then tailor the didactics based on their responses, personalizing each cohort to the Learning Partners learning needs. Additionally, we have Didactics on Demand weeks where we choose topics based on the continuous feedback and suggestions the cohort provides. View an example of the curriculum here.

After each clinic, we will provide a summary of case suggestions so the presenter can immediately share it with their patient, and to the other Learning Partners for future reference. As a Learning Partner, you will have access to support both during the TeleECHO™ clinics and through hub specialist consultations if you need help with a specific CYMH case.

What equipment do I need? How do I connect to the sessions?

Our TeleECHO clinic sessions use Zoom Technology as our videoconferencing program. It is user-friendly, requires minimal set-up, and has no administrator privileges to download. You can connect through PC, Mac, iOS, Tablet, Android or phone. For the best clinic experience, your device requires a microphone, camera and speakers. We provide IT help over the phone to make this work for you.

ECHO is classified as educational and not a clinical consultation. There is no patient relationship made between the ECHO hub members and the cases presented in the ECHO sessions.


Curriculum

Les sessions cliniques hebdomadaires TéléECHO sont au cœur du modèle du Projet ECHO®, et durent 90 minutes. Chaque cohorte dure 24 semaines et chaque session clinique comprend les éléments suivants :

  • Présentation didactique : une présentation de 18 minutes par l’un de nos spécialistes sur un sujet en matière de santé mentale des enfants et des adolescents.
  • Apprentissage fondé sur des études de cas : deux participants présenteront des études de cas anonymisées tirées de leurs propres pratiques sur un sujet concernant la santé mentale des enfants et des adolescents. Nos participants et nos spécialistes discuteront des cas, poseront des questions de clarification et proposeront des suggestions sur la façon dont les présentateurs peuvent aller de l’avant avec leurs cas.

Voici le déroulement typique (90 minutes) d’une session clinique :

 Heure  Session
12 h 00 – 12 h 07 Annonces/questions administratives

Présences et introductions

12 h 07 – 12 h 30 Présentation didactique/question de sondage
12 h 30 – 12 h 55 Étude de cas no 1 : présentation d’un participant, questions de clarification et suggestions des spécialistes et d’autres fournisseurs de soins.
12 h 55 – 13 h 20 Étude de cas no 2 : présentation d’un participant, questions de clarification et suggestions des spécialistes et d’autres fournisseurs de soins.
13 h 20 – 13 h 25 Récapitulation et conclusion
13 h 25 – 13 h 30 Évaluation

Nos présentations didactiques sont élaborées en se fondant sur les besoins d’apprentissage de nos participants. Avant le début de chaque cohorte, nous sondons les participants sur les sujets de SMEA qu’ils souhaitent aborder. Les spécialistes adaptent ensuite les présentations didactiques en fonction de leurs réponses, personnalisant chaque cohorte en se fondant sur les besoins d’apprentissage des participants. De plus, certaines semaines, nous offrons des présentations didactiques sur demande où nous choisissons des sujets fondés sur les commentaires et les suggestions de la cohorte. Voyez un exemple du curriculum (en anglais).

À la fin de chaque session clinique, nous enverrons à tous les participants un résumé des suggestions offertes pour traiter les cas étudiés afin que les participants qui les ont présentés puissent en discuter avec leurs patients et que les autres puissent consulter ce résumé au besoin. Les partenaires d’apprentissage recevront le soutien des experts autant pendant qu’entre les sessions cliniques TéléECHO, pour discuter d’un cas particulier ou d’une urgence en SMEA.

Nos sessions cliniques TéléECHO utilisent la technologie Zoom comme programme de vidéoconférences. La technologie Zoom est conviviale, nécessite une installation minimale et aucun privilège d’administration à télécharger. Vous pouvez vous connecter par PC, Mac, iOS, Tablet, Android ou téléphone. Pour la meilleure expérience clinique, votre dispositif requiert un microphone, une caméra et des haut-parleurs. Nous fournissons de l’assistance TI au téléphone pour faciliter votre expérience.

ECHO est classifié comme une activité éducationnelle et non une consultation clinique. Il n’y a pas de relation entre le patient présenté par les partenaires d’apprentissages et les spécialistes du hub.